Kostrådgivare.nu

Välkommen til kostradgivare.nu!

Här på sidan hittar du kostrådgivning, träningsråd och recept med inriktning på LCHF och Paleo.

Det är många som känner sig hjälpa av att äta enligt dessa dieter då de främjar en jämn blodsockernivå som gör att man småäter mindre. Genom att de till stor del utesluter snabba kolhydrater blir det lättare att bryta ett sockerberoende, något som många lider av idag när så många produkter är fullproppade med dolt socker.

Genom att minska på sockret och de snabba kolhydraterna blir det lättare att gå ner i vikt och att bibehålla din vikt på en jämn nivå. Läs mer under respektive kategori och följ gärna vår blogg för att komma igång med en hälsosam vikthantering som håller för framtiden.

LCHF

LCHF är en förkortning för Low Carb High Fat, det vill säga lågt kolhydratintag och högt fettintag. Denna kost kan för många kännas bakvänd då vi har lärt oss i åratal att vi ska äta fettsnåla produkter och rejält med bröd. Samtidigt har problemen med övervikt och diabetes ökat lavinartat. Då måste något vara fel.

Det finns många som känner att de har fått bättre kontroll på hur de äter och somliga har även kunnat få bort sin diabetes med denna kost. Det är förstås individuellt om denna kost passar dig, men om du är nyfiken kan du läsa mer om LCHF och få tips kring hur du kommer igång.

Paleo

Paleo är en förkortning för paleolitisk kost, även kallad stenålderskost på svenska. Här har man utgått ifrån hur människor åt när vi var jägare och samlare, en period där vissa anser att vi var hälsosammare än innan vi började odla spannmål i stor skala.

Det är givetvis svårt att äta 100% så som man gjorde under den perioden, bland annat då många av grödorna inte längre odlas eller åtminstone inte finns tillgängliga i våra mataffärer. Dock så finns det en del livsmedel som man helt och hållet kan utesluta att de fanns och dessa undviks i paleolitisk kost. Är du nyfiken och vill prova själv? Läs mer om paleo här.

Recept

Vill du äta enligt LCHF eller Paleo och behöver tips på en god frukost, lunch eller hälsomiddag? Här hittar du några av våra receptfavoriter.

Träning

En hälsosam kost måste givetvis kombineras med träning för att ha största möjliga effekt och för att du ska må bra i vardagen. Slut på soffsittandet! Här ger vi dig enkla men effektiva träningstips som får dig att komma igång och röra på dig mer i veckorna.

Sida 3

RSS

Så vänjer du dig av med socker

20 Jun 2017

Socker. Det finns nästan överallt. Tar du en titt på baksidan av paketet till någon form av industritillverkat livsmedel så lär du hitta det i mängder. Även i produkter där du inte förväntar dig att det ska finnas hittas det ofta i riklig dos. Så kallat “nyttiga” frukostflingor som marknadsförs som det bästa för människor som är sportiga och tränar har många gånger mer socker än de sockrigaste barnflingorna eller i läsk. Låt dig alltså inte luras av bilderna på framsidan utan läs innehållsförteckningen.

Skippa färdigprodukterna

Det enklaste sättet för att slippa dolt socker är förstås att helt skippa färdigprodukter. Ät rena livsmedel och laga allt från grunden själv. Det är nästan ett måste om du vill äta enligt LCHF eller Paleo. Du bör även fundera på att minska ner på juicer. Även om de endast består av ren frukt så är sockerhalten hög. Ät hellre frukt i fast form så tar inte kroppen upp sockret lika snabbt.

Hur man bäst går över till en sockerfri eller åtminstone sockerfattig kost är individuellt. Somliga byter sin kost från en dag till nästa och går igenom den “avgiftning” som man kan känna av de första 1-2 veckorna. Andra väljer att istället trappa ner och plocka bort en produkt i taget. Du känner troligtvis dig själv tillräckligt väl för att veta vad som fungerar bäst för dig.

Välj nyttigare och godare alternativ

Det som är viktigt är att du introducerar annat som känns inspirerande att äta. Om du växlar över till riktigt vällagade maträtter som dessutom är vackra att titta på så kommer det att kännas enklare.

En yoghurt med havregryn och färska bär känns direkt fräschare än den sockriga bäryoghurten från butiken. En självvispat bearnaisesås är så mycket godare än påssåser eller de burkar du hittar i butik som är fulla av tillsatser.

Planera din matlagning

Gör en matplan för varje vecka och handla bara det som ingår i dina planerade rätter. Glöm inte att planera in ordentliga mellanmål och ta med dig något när du är ute på språng. Har du till exempel ett kokt ägg i väskan så är risken mindre att du köper något onyttigt på ett kafé eller i en kiosk bara för att du råkar bli vrålhungrig.

Kasta ut onyttigheterna

Kasta givetvis också ut alla onyttigheter ur dina köksskåp. Finns det inga kakor, chips eller läsk hemma blir det svårare att hälla upp en skål eller ett glas. Du kommer snart att lära dig när du bara är sugen och när du faktiskt är hungrig. Är du hungrig finns det så mycket bra alternativ som du kan äta istället för sockerstinna industriprodukter.

Whole 30 - så gör du

19 Jun 2017

Whole 30 är ett begrepp som ofta florerar i Paleo-kretsar. Men vad är det egentligen? Whole 30 är en striktare variant av paleo-dieten. Utöver att du ska följa kostråden i den vanliga paleo-dieten ska du dessutom utesluta naturliga söta livsmedel såsom honung och lönnsirap, vilka annars är tillåtna inom paleo. Du bör även undvika sojaprodukter, bönor, linser och andra baljväxter.

Whole 30 är ett program som man kör under 30 dagar och man ska undvika att väga sig själv eller räkna kalorier. Man äter helt enkelt bara de livsmedel som är tillåtna såsom kött, nötter, frön, skaldjur, ägg, grönsaker och frukt. Största intaget bör givetvis vara av grönsaker, därefter protein och sist fetthaltiga livsmedel som ett mindre komplement (t.ex ett par matskedar solrosfrö strödda över en sallad).

Efter att de 30 dagarna är över kan man börja introducera “otillåtna” livsmedel igen såsom bönor, honung med mera.

Man ska vara medveten om att det finns kritik mot det här programmet. Vissa kostrådgivare och läkare säger till exempel att det inte finns någon god grund för att utesluta baljväxter eller fullkornsprodukter. Andra påstår att det kan vara en bra “kickstart” för någon som vill gå ner i vikt ordentligt då man trots allt äter en kost som är rik på näringsämnen samtidigt som kaloriantalet sjunker.

Rådgör med din läkare om du vill prova på den här dieten. På bland annat Pinterest kan du hitta massor med recepttips och länkar till artiklar med fler tips kring vad du kan äta.


Kostradgivare.nu är en sida om kostrådgivning, träning och hälsa som främst fokuserar på LCHF och Paleo. Här hittar du recept, träningstips, tips på hur du kan ändra dina matvanor och mycket mer som främjar en god hälsa på lång sikt snarare än olika trend-dieter som ofta ger motsatt effekt. Följ vår blogg och få mer information om hur du kan förändra ditt liv och din hälsa till det bättre.