Whole 30 - så gör du

Whole 30 är ett begrepp som ofta florerar i Paleo-kretsar. Men vad är det egentligen? Whole 30 är en striktare variant av paleo-dieten. Utöver att du ska följa kostråden i den vanliga paleo-dieten ska du dessutom utesluta naturliga söta livsmedel såsom honung och lönnsirap, vilka annars är tillåtna inom paleo. Du bör även undvika sojaprodukter, bönor, linser och andra baljväxter.

Whole 30 är ett program som man kör under 30 dagar och man ska undvika att väga sig själv eller räkna kalorier. Man äter helt enkelt bara de livsmedel som är tillåtna såsom kött, nötter, frön, skaldjur, ägg, grönsaker och frukt. Största intaget bör givetvis vara av grönsaker, därefter protein och sist fetthaltiga livsmedel som ett mindre komplement (t.ex ett par matskedar solrosfrö strödda över en sallad).

Efter att de 30 dagarna är över kan man börja introducera “otillåtna” livsmedel igen såsom bönor, honung med mera.

Man ska vara medveten om att det finns kritik mot det här programmet. Vissa kostrådgivare och läkare säger till exempel att det inte finns någon god grund för att utesluta baljväxter eller fullkornsprodukter. Andra påstår att det kan vara en bra “kickstart” för någon som vill gå ner i vikt ordentligt då man trots allt äter en kost som är rik på näringsämnen samtidigt som kaloriantalet sjunker.

Rådgör med din läkare om du vill prova på den här dieten. På bland annat Pinterest kan du hitta massor med recepttips och länkar till artiklar med fler tips kring vad du kan äta.

19 jun 2017


Kostradgivare.nu är en sida om kostrådgivning, träning och hälsa som främst fokuserar på LCHF och Paleo. Här hittar du recept, träningstips, tips på hur du kan ändra dina matvanor och mycket mer som främjar en god hälsa på lång sikt snarare än olika trend-dieter som ofta ger motsatt effekt. Följ vår blogg och få mer information om hur du kan förändra ditt liv och din hälsa till det bättre.