Börja en ny matresa!

Det vimlar verkligen av mer eller mindre bra råd om vikt och viktnedgång. Det är 5-2-dieten, det är LCHF, det är GI-dieten och Atkinson-dieten, – you name it. Alla är bra på sina olika sätt och många har berättat hur de har gått ner i vikt på olika sätt. Egentligen är viktnedgång rena rama matematiken. Det du äter måste vara i mindre mängd än det fett som du förbränner för att gå ner i vikt, eller omvänt; du måste förbränna mer fett än det fett du intar. Så enkelt är det.

Viktväktarna har en poäng

Det är detta som Viktväktarna har gjort och har gjort dem till framgångsrika inom viktminskning. De har genom ett system med points hjälpt folk att äta mindre fett. Man får äta obegränsad mängd grönsaker, medan man intar mindre mängd fett. Man låter dem som använder sig av deras metod, äta en begränsad del socker och sötsaker. Många som har svårt att avgöra hur mycket de bör äta, har blivit hjälpta av denna metod. Svårigheten efter att man har gått ner med hjälpa av Viktväktarna är att fortsätta behålla vikten. Det kräver ett förändrat beteende – och det är svårare än vad vi tror att göra.

Maten som är mer än bara mat

Många program som går på TV, om viktnedgångar, har tagit hjälp av psykologer, eftersom programmakarna har insett den mentala biten som påverkar vikten hos människor. Många vet hur de ska äta utan att gå upp i vikt. Det är i fall, då maten står för något annat än just bara mat att bli mätt på, som det är svårare att behålla vikten efter en viktnedgång. Är man kraftigt överviktig bör man i stället överväga en livsstilsförändring. Att äta skräpmat såsom pizza, hamburgare, chips och godis är inte bra på något sätt.

Är det så att man behöver gå ner många kilon, kan den första tiden handla om att drastiskt skära ner på allt som är fett; smör, bordsmargarin, olja, crème fraîche och liknande. Man bör dra ner på allt som är sött; godis, kakor, bullar, bröd med socker i, müsli, corn-flakes och all processad mat, eftersom färdiglagade köttbullar och smörgåsskinka innehåller druvsocker och sötningsmedel som inte är bra. Man bör sluta äta korv och färdiglagade rätter, åtminstone till en början.

Välj bort allt färdiglagat

Vill man gå ner i vikt, och det gör man om man väljer att äta grönsaker, rent kött, fisk, skaldjur, frukt och baljväxter, som linser, bönor och ärter. I början bör man vara försiktig med olja, men det kan man addera när man väl har börjat gå ner i vikt. Man kan äta all slags mat och gå ner i vikt, men det är de färdiglagade rätterna som är boven i dramat. Istället bör man äta gröt, med bär, istället för sylt. Äta bröd, utan socker och endast ost på mackan, inget smör eller margarin. Man kan dricka mjölk, men inte saft, eller juice, eftersom många juicesorter är rena rama sockerbomberna. När man väljer ost, bör man välja en med lägre fetthalt. Mjukost går bort, liksom Kalles kaviar och leverpastej. Även blodpudding går bort, eftersom det finns socker i så gott som alla färdiglagade rätter. Välj riktigt gott kött från en gård som föder upp djur på ett skonsamt och hälsosamt sätt. Välj med fördel en närproducerad bonde som är Krav-märkt. Då vet du att får kött som smakar riktigt gott.

Gör egen mat – från grunden

Vill man äta korv, bör man stoppa den själv. Trilla egna köttbullar som man tillagar enbart på kött, ägg och skorpsmulor och kryddor. Om man råkar gilla libanesisk mat, eller asiatisk mat, kan man med fördel hålla sig de rätterna eftersom de innehåller väldigt många bra kött- och fiskrätter och baserar sin mat på stora mängder grönsaker. Med detta sagt, behöver man helt enkelt ändra hela sin livsstil och tillaga sin mat på nytt sätt, då man använder mer grönsaker och kött, fisk och skaldjur utan tillsatser.

Börja gå långa promenader

När du väl har börjat din viktnedgång, kan du börja med att gå långa promenader, här menar vi 3-5 kilometer långa promenader. Tycker du det är svårt att gå, rekommenderar vi cykling under minst en halv timme på ett gym. Det är nämligen viktigt att förstärka viktnedgången när du väl har börjat äta annorlunda. Har du väl börjat gå ner, kan du så småningom addera mycket lite fett, såsom olivolja i matlagningen.

Avocadoröra istället för smör på smörgås

Mosa tre mogen avocado med en gaffel. Hacka paprika i små bitar och rör ner dem i avocadoröran. Gillar du vitlök, kan du pressa ner en liten bit vitlök. Pressa saften ur en halv citron. Salta och peppra med svartpeppar efter tycke och smak. Börja med en halv tesked salt och en knivsudd svartpeppar.

Tacosalsa istället för brunsås till kött

Koka ett halvt kilogram tomater. Hacka tre stora paprikor i valfri färg. Skala och hacka två gula lökar. Ta saften från en lime och häll i tomatröran. Gillar du vitlök kan du pressa ner två klyftor. Krydda med två teskedar salt, och två knivsuddar svartpeppar. Hacka en näve färsk basilika, en näve oregano och en näve mejram. Låt allt koka ihop och smaka så att det är tillräckligt med salt och svartpeppar.

Kött i romansallad istället för tortillabröd till tacos

Välj köttfärs, kycklingfärs, eller vegetarisk färs. Gör en blandning av 1,5 tesked salt, 2 teskedar chilipulver, 1 vitlöksklyfta, 2 teskedar spiskummin, en knivsudd cayennepeppar. Häll det i kött-, kyckling- eller vegetariska färsen medan du steker den. Medan köttet puttrar kan du hacka tomater, gurka och isbergssallad. Skölj romansallad. Torka av med hushållspapper. Lägg i den färdiga kött-, kyckling- eller vegetariska färsen i romansalladen, lägg i tacosås, tomater, gurka och isbergssallad, gör ett knyte av romansalladen och ät. Jättegott!

10 mar 2018


Kostradgivare.nu är en sida om kostrådgivning, träning och hälsa som främst fokuserar på LCHF och Paleo. Här hittar du recept, träningstips, tips på hur du kan ändra dina matvanor och mycket mer som främjar en god hälsa på lång sikt snarare än olika trend-dieter som ofta ger motsatt effekt. Följ vår blogg och få mer information om hur du kan förändra ditt liv och din hälsa till det bättre.