Så vänjer du dig av med socker

Socker. Det finns nästan överallt. Tar du en titt på baksidan av paketet till någon form av industritillverkat livsmedel så lär du hitta det i mängder. Även i produkter där du inte förväntar dig att det ska finnas hittas det ofta i riklig dos. Så kallat “nyttiga” frukostflingor som marknadsförs som det bästa för människor som är sportiga och tränar har många gånger mer socker än de sockrigaste barnflingorna eller i läsk. Låt dig alltså inte luras av bilderna på framsidan utan läs innehållsförteckningen.

Skippa färdigprodukterna

Det enklaste sättet för att slippa dolt socker är förstås att helt skippa färdigprodukter. Ät rena livsmedel och laga allt från grunden själv. Det är nästan ett måste om du vill äta enligt LCHF eller Paleo. Du bör även fundera på att minska ner på juicer. Även om de endast består av ren frukt så är sockerhalten hög. Ät hellre frukt i fast form så tar inte kroppen upp sockret lika snabbt.

Hur man bäst går över till en sockerfri eller åtminstone sockerfattig kost är individuellt. Somliga byter sin kost från en dag till nästa och går igenom den “avgiftning” som man kan känna av de första 1-2 veckorna. Andra väljer att istället trappa ner och plocka bort en produkt i taget. Du känner troligtvis dig själv tillräckligt väl för att veta vad som fungerar bäst för dig.

Välj nyttigare och godare alternativ

Det som är viktigt är att du introducerar annat som känns inspirerande att äta. Om du växlar över till riktigt vällagade maträtter som dessutom är vackra att titta på så kommer det att kännas enklare.

En yoghurt med havregryn och färska bär känns direkt fräschare än den sockriga bäryoghurten från butiken. En självvispat bearnaisesås är så mycket godare än påssåser eller de burkar du hittar i butik som är fulla av tillsatser.

Planera din matlagning

Gör en matplan för varje vecka och handla bara det som ingår i dina planerade rätter. Glöm inte att planera in ordentliga mellanmål och ta med dig något när du är ute på språng. Har du till exempel ett kokt ägg i väskan så är risken mindre att du köper något onyttigt på ett kafé eller i en kiosk bara för att du råkar bli vrålhungrig.

Kasta ut onyttigheterna

Kasta givetvis också ut alla onyttigheter ur dina köksskåp. Finns det inga kakor, chips eller läsk hemma blir det svårare att hälla upp en skål eller ett glas. Du kommer snart att lära dig när du bara är sugen och när du faktiskt är hungrig. Är du hungrig finns det så mycket bra alternativ som du kan äta istället för sockerstinna industriprodukter.

20 jun 2017


Kostradgivare.nu är en sida om kostrådgivning, träning och hälsa som främst fokuserar på LCHF och Paleo. Här hittar du recept, träningstips, tips på hur du kan ändra dina matvanor och mycket mer som främjar en god hälsa på lång sikt snarare än olika trend-dieter som ofta ger motsatt effekt. Följ vår blogg och få mer information om hur du kan förändra ditt liv och din hälsa till det bättre.